In zo’n toestel, een Whitley bommenwerper, vliegen Ubbink en Overes in de nacht van 30 november van Londen naar Nederland waar ze gedropt worden boven de Utrechtse Heuvelrug.

De opleiding tot geheim agent in Engeland

Ubbink woont nog maar kort in Engeland als hij een oproep krijgt van de Nederlandse marine. Hij moet voor zijn nummer opkomen. Hij wordt als matroos tweede klas op het escorteschip de Jan van Bakel geplaatst. Het schip is gestationeerd in de buurt van Liverpool. Er worden regelmatig konvooien met vrachtschepen begeleid van Engeland naar Moermansk en weer terug. Dit zijn zeer gevaarlijke tochten. Er wordt regelmatig geschoten door Duitse jagers, zowel op de ongewapende vrachtschepen als op het convooischip waar Ubbink op vaart. Hier doet hij dan ook zijn eerste gevechtservaring op. Hij schiet met zijn mitrailleur op Duitse oorlogsjagers als die te dichtbij komen. Uiteraard wordt er teruggeschoten, maar het schip is in de maanden dat hij erop vaart, nooit getroffen. Zelf heeft hij ook geen jager geraakt, hij maakt er in zijn interviews tenminste geen melding van. Na acht maanden varen gaat Ubbink de officiersopleiding doen. Hij wordt luitenant-ter-zee derde klasse.

Verrassing

Dan wacht hem een verrassing. Op een wandelingetje door Londen komt hij een bekend gezicht tegen. Het is Jan de Groot uit het Finse Abö, de persoon die hem bij zijn afscheid nog had gezegd: “Ik zie jou vast nog wel terug”. De Groot vertelt hem dan voor het eerst dat hij geheim agent is. Daarna komt al heel snel de vraag aan Ubbink: “Zou jij ook geheim agent willen worden?” De Groot hoeft niet lang op zijn antwoord te wachten. Ben antwoordt volmondig ja. Daarna gaan de zaken snel. Hij wordt voorgesteld aan de kolonel van de mariniers De Bruyne, zijn direct leidinggevende, en er wordt een opleidingsplaats geregeld bij de Engelse SOE: de Special Operative Executive. Deze dienst is speciaal opgericht om verzetsgroepen in door Duitsland bezette landen te ondersteunen.

Commandotraining

De toelatingseisen zijn streng maar Ubbink voldoet aan de gestelde eisen; hij wordt toegelaten. De opleiding zelf is behoorlijk zwaar. Het bestaat uit commandotraining, zelfverdediging, het ondernemen van sabotageacties, een opleiding tot marconist, het werken met codes, geheimschrift en zo meer. Dan, op de 28e november 1942 zal het vertrek naar Nederland plaatsvinden. Het vliegtuig stijgt op van een vliegveld net buiten Londen met aan boord naast de bemanning Eland en Lieftinck ook Ubbink en zijn maatje Herman Overes. 

Voorgevoel

Na 5 minuten wordt echter de landing alweer ingezet. Er is iets niet in de haak met de motor. Het probleem kan niet meteen worden verholpen en het vertrek wordt een dag uitgesteld. Zijn officier, kapitein Bingham, doet hen de volgende nacht uitgeleide. Hij heeft een extra waarschuwing voor de mannen: “Onderschat de Duitsers nooit, ze hebben een uitstekende contra-spionagedienst met uitstekend opgeleide mensen.” Van die opmerking krijgt Ubbink een vervelend voorgevoel. Zou hij iets weten wat ik niet weet? Hij weet dat gevoel gelukkig van zich af te zetten. 

Onbekende toekomst

Exact om middernacht vertrekt het vliegtuig maar de start wordt opnieuw onderbroken. Het staartwiel blijkt kapot. Twee uur later is het defect gefikst en wordt er alsnog opgestegen. Eenmaal boven Nederland keert het toestel toch weer terug naar de basis bij Londen. Er is te veel Duits afweergeschut boven Nederland. De volgende dag, 30 november 1942, komt het toestel opnieuw boven Nederland. Dan springen beide mannen naar beneden, ondanks de hoogtevrees van Ubbink. Ze gaan een onbekende toekomst tegemoet.

> Terug